Tuesday, March 2, 2010

Sarung Bantal Dan Tabir Retro















Salam dan selamat pagi semua. Hari tu dah janji nak buat n3 khas untuk background sudu2 tu kan? Sebenarnya kain background yang akugunakan untuk n3 hari tu ialah sehelai sarung bantal retro yang aku jumpa dari apeks. Menurut apek tu, sarung bantal dan tabir pintu tu sudah tersimpan hampir 40 tahun dalam kedainya dan tidak ada orang yang nak beli sebab dah terlalu lama hingga warna putih pun dah bertukar kekuningan. Semasa aku jumpa sarung2 bantal dan tabir2 ni pun condition dia baik sikit je dari kain lap dapur di rumahku. Apa yang menarik aku untuk membelinya ialah sulaman pada sarung bantal dan tabir tu begitu indah pada pandangan mataku. Lagipun apek tu jual murah je padaku. Harga 40 tahun yang lalu RM9.50 sepasang tapi apek tu bagi special prize RM7 je sepasang.



















Selepas melalui proses perendaman selama beberapa hari inilah hasilnya. Suspen juga masa nak keluarkan dari mesin basuh, manalah tau dah koyak rabak sebab dahlah kain lama letak clorox pun hampir setengah botol. Apa yang menakjubkan aku warna pada sulaman itu langsung tak terjejas. Benang apalah yang diorang gunakan agaknya, betul2 berkualiti tinggi. Pada mulanya aku nak gunting dan bingkaikan saja sulaman pada sarung bantal ni, tapi sayang juga..
























Motif bunga kekwa dan rama-rama ni begitu cantik sekali

























Motif yang agak brutal. Naga dan burung pheonix..







Ini pula tabir pintu yang bermotifkan ikan emas. Tabir pintu ni begitu nostalgia bagiku kerana seingat aku setiap pintu bilik rumah dulu2 mesti ada tabir. Kadang2 tu langsung tak ada daun pintu hanya tabir semata-mata.



















Satu lagi tabir yang bermotifkan sepasang burung yang sedang bercanda di sebalik pepohonan bunga yang indah. Romantik gitu..

Setelah memiliki sarung bantal dan tabir retro ni tetiba je ke aku teringin nak tidur dalam kelambu. Apa hal pulak aku ni? padahal dulu aku memang tak suka tidur dalam kelambu. Kalau tidur dengan nenek aku akan tidur dengan kepala berada di luar kelambu, rasa tak boleh bernafas kalau tidur dalam kelambu. Masa tinggal di asrama dulu pun aku lebih rela jadi santapan nyamuk daripada tidur dalam kelambu.  Sekarang ni nak cari kelambu pulak. Tak taulah sejak akhir-akhir ni jiwa retro aku makin menjadi-jadi pulak.Dengar radio pun asyik2 Sinar FM. Mungkinkah disebabkan usiaku yang sudah menghampiri kepala 4 (40-an) ? aku pun tak tau......

2 comments:

NURAZZAH8 said...

Salam Ryana,
sarung bantal bunga kekwa pink dan rama-rama tu sangat cantik... jual lah pada akak..hehehe..sure kena marah ni...mintak yg Ryana tak nak jual ...!

Ryana said...

salam kak Azzah.
Nanti saya pergi selongkar lagi kedai apek tu. Kalau jumpa saya roger2 akak ya..

Related Posts with Thumbnails

putera puteriku