Monday, January 18, 2010

Oriental Ceramic Malaysia

Salam dan selamat malam rakan-rakan semua. Kali ini aku nak kongsikan bersama set OC Malaysia yang aku temui sekampung dengan teaset rose 234 (nama yg diberikan oleh Kak Azah) malangnya ada satu set saja yang tinggal dalam simpanan apek tu.(klu tak, blh juga aku masukkan dlm My Little Shoppe hehe..) Set ini terdiri daripada teko, sugar pot, creamer jug, 6 set cawan and 6 keping piring kuih.
Teko gemuk yang berpenutup leper. Gambar pada teko agak kabur dan terdapat kesan retak seribu.
Yang ni pula sugar pot yang juga berpenutup leper
Creamer jug yang berbentuk lucu. (kontot, macam anak ayam tak ada ekor )
Cawan jenis kopi tiam yang agak besar Piring kuih aku tak ambik gambar solo sebab sama je dengan piring cawan Sebenarnya ada lagi set OC yang aku dapat tapi tak lengkap. Set yang itu pula hanya tertulis Oriental Ceramic je kat montot dia. Aku pun tak tau beza antara set2 tu. Mungkin rakan2 yang lebih senior dalam bidang ini dapat menerangkannya kepadaku yang hanya tau mengumpul ja ni..

4 comments:

Shariff64 said...

salam kak,sememang set ini cantik sungguh keindahan gambarnya..sharif64 ada satu set cawan/piring original dari England & 3 keping piringnya yg tiada cawan.

Ryana said...

salam shariff64.
Yg original dari England mesti lagi cantikkan? Buatlah n3, blh kongsi tengok ramai2...

Mat Gebu said...

salam kak ryana...
Kalau tak silap saya, jika cop "Oriental Ceramic" saja, ianya dari Jepun..kalau "OC" Malaysia dia ada tulis made in Malaysia..itu yang saya dpt tau dari apeks, tatau lah kalau dia temberangkan saya..tau jelah apeks ni pun bukan leh caya 100%...

Ryana said...

Salam mat.
terima kasih atas informasi mat. akak ni bukannya tau apa pun, kalau apek tu temberangkan akak pun
akak percaya je hehe..

Related Posts with Thumbnails

putera puteriku