Wednesday, July 22, 2009

From Kudat With Love

Salam semua. Tentu ramai peminat pinggan mangkuk lama di Sabah yang membaca tajuk N3 kali ni terujah dan dah nak terjah kedai-kedai apek di Kudat, terutama Kak Azah coz kalau tak silap hubby dia bertugas di sana hehe...ampun kak!. Sebenarnya harta karun ni bukanlah hasil huntingku di kedai2 lama kat Kudat tu tapi pemberian Kak Shima (Kerani di sekolah yang baik hati). Oleh kerana dia tahu hobi baruku yang suka mengumpul pinggan mangkuk lama ni, dia sanggup ke rumah saudara maranya di Kudat untuk mencarikannya untuk aku. So N3 kali ini
khas untuk kakak. Lihatlah barang-barang yang telah berkurun lama terperuk diceruk dapur rumah saudara mara kakak sudah menjadi hiasan di ruang tamuku.
Menurut Kak Shima bekas gula bertemakan Inggeris ni dia ambil di rumah makciknya. Dulu lengkap satu set tapi sekarang dah tinggal bekas gula ni saja yang selalu digunakan untuk membakar kemenyan. (masa dia bawa hari tu masih ada sisa kemenyan )
Cop di bawah bekas gula ni menunjukkan dia di buat di Jepun sama dengan pasu ala Inggeris yang aku jumpa di Tamparuli tempoh hari.(Porselin dia pun sama, berkilat dan disepuh warna keemasan) Hairan jugakan kenapa Jepun suka mengeluarkan pinggan mangkuk ala Inggeris ni coz bukankah Inggeris tu musuh ketat dia dulu?
Cawan bunga hitam ni dia bagi tiga pasang. Suka sangat tengok bunga dia yang terang dan porselinnya yang putih gebu. Cawan2 ni agak tipis dan ringan.
Cop mohor di bawah cawan dan piring pernah nampak dalam satu blog tapi lupa blog siapa. Gambar bangau yang sedang posing maut menurut blogger tu.
Cawan ni tak ada piring (mungkin laki dia dah tinggalkan dia sebab dah cacat(sumbing). Suka juga cawan ni coz boleh kawankan ngan cawan pemberian arwah MIL.
Pinggan makan ni dah sumbing di sana sini namun masih cantik di pandangan mataku. Menurut Kak Shima pinggan di jumpa di bawah almari rumah sepupu dia.
Tulisan made in China di bawah pinggan berwarna hijau. Berbeza ngan tulisan di pinggan yang aku jumpa di kedai apek yang berwarna merah. Walaupun aku dah ada banyak piring dan pinggan bunga kangkung tapi piring ni agak berlainan. Selain bunganya yang lebih terang piring ini lebih nipis dan ringan. Permukaan piring ini juga begitu licin sekali.
Perbezaan juga dapat dilihat pada cop di bawah piring ni.
Dalam banyak2 barang pemberian Kak Shima ni piring kuih wild rose ni yang paling aku suka tengok. Selain bunganya yang terang corak bibirnya yang berbiku-biku sungguh manis di pandang.
Cop mohor di bawah piring ini pun belum pernah aku lihat pada pinggan mangkuk yang ada dalam simpananku. Sama seperti piring bunga kangkung, piring ini jua agak nipis dan ringan selain permukaannya yang begitu licin. Mangkuk kuah ni sebenarnya masih lagi digunakan di rumah Kak Shima. Emak kak Shima pun naik hairan bila dia bagi tau dia nak bagi mangkuk ni pada kawan dia yang tengah mengidam pinggan mangkuk lama ni. Selalunya orang mengidam makanan ini megidam pingan pula (hairan2)
Cop di montot mangkuk ni pun gambar bangau yang tengah possing maut.
Itu sajalah harta karun pemberian kak Shima yang di bawah khas dari Kudat. Kepada kak Shima terimalah serangkap pantun dariku,
"Terima kasih daun keladi, kalau ada bawalah lagi"

3 comments:

Sarah95 said...

bukan senang nak cari kawan yg baik hati macam kwn awak..
kebanyakkan yg saya jumpa bila tau kit suka pggn mangkuk lama lagilah disoroknya..heheh

Ryana said...

Salam Kak Sarah.
Mulanya kawan saya pun hairan ngan hobi saya ni tapi bila dah tengok saya display di rmh dia pun tumpang seronok carikan untuk saya.

Cikintan said...

salam kak ryana..

adusss...cantique sekali itu bunga kekwa itam...
nape la masa saya pergi KK hari tu x borong...ingat nak bercanda jek..

Related Posts with Thumbnails

putera puteriku